GroenLinks, CDA, ChristenUnie-SGP, D66 en GBLV willen dat bus 47 na 2015 blijft rijden. “We gaan toch onze bewoners niet laten isoleren, omdat de subsidiekraan van Stadsgewest Haaglanden dicht gedraaid wordt?” stelt Suheyla Okcuoglu van GroenLinks. “Er is € 30.000 per jaar nodig om bus 47 te laten rijden. Dat mag toch geen belemmering zijn?” beaamt Hans Geurts van het CDA.
"Per maand maken 500 - vaak oudere - mensen gebruik van bus 47. Dus die bus moet rijden”, zegt Commerijn Plomp van D66. “Veel ouderen worden zo in staat gesteld mobiel te blijven, daar moet budget voor gevonden worden”, zegt Monica Velù van GBLV.
“Dit college wil dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Met het behoud van bus 47 kan dat”, aldus Jan-Willem Rouwendal van ChristenUnie-SGP. Bus 47 stelt deze mensen in staat zelfstandig te gaan winkelen, naar het ziekenhuis te gaan en vrienden en familie te bezoeken. Valt de bus weg, dan zijn zij aangewezen op familie, vrienden en buren.
De visie van de gemeente Leidschendam-Voorburg is het stimuleren van openbaar vervoer als alternatief voor het autoverkeer. Daarbij wil de gemeente bestaande openbaar vervoervoorzieningen beter benutten. CDA, ChristenUnie-SGP, GBLV, D66 en GroenLinks vragen het college bus 47 te behouden. “Wij bedanken de vrijwillige chauffeurs van bus 47 en Woej voor deze service en hun inzet,” zeggen de vijf raadsleden.