Wat doet de provincie?

De provincie gaat vooral over je leefomgeving. Woningbouw, natuurbehoud, regionale wegen en fietspaden om een paar onderwerpen te noemen. De provincie neemt ook besluiten over onze energienetwerken, controleert of bedrijven zich houden aan milieuregels en veilig zijn en ondersteunt de regionale economie.

Een goed voorbeeld van hoe belangrijk de provincie is blijkt wel uit de onrust over de mogelijke bouw van recreatiewoningen in Vlietland. De provincie speelt een rol bij het goed- of afkeuren van dat soort bouwplannen. In tegenstelling tot wat het gemeentebestuur heeft gesuggereerd heeft de provincie naar eigen zeggen nog niet besloten of ze voor de aanleg van een vakantiepark is.

Waarom de provincie in?

Zorgen dat we nog natuur overhouden is juist een van de redenen dat Casper zich kandidaat stelde. Hij was blij dat GroenLinks zich als eerste partij in de provincie kritisch uitsprak over de huidige bouwplannen in Vlietland. Net zo belangrijk vindt hij goed klimaatbeleid. “Ik wil niet dat de Nieuwe Driemanspolder iedere zomer bijna droog valt zoals afgelopen augustus.” Babette vult aan: “Het is belangrijk dat mensen op alle lagen van de democratie hun stem laten horen. Zeker omdat de provincie een belangrijke tussenschakel is en dicht bij de gemeente staat in de onderwerpen die er spelen. Zoals het openbaar vervoer. Dat kan echt veel beter”.

Grote kwesties

Er valt volgens beide kandidaten dan ook echt wat te kiezen. Neem de discussie over het terugdringen van de uitstoot van stikstof en wat de landbouw daar aan kan bijdragen. Kunnen boeren doorgaan op de huidige manier en proberen we door middel van innovatie de doelen te behalen, kopen we boeren gedwongen uit of helpen we boeren een omslag te maken naar een duurzame en circulaire landbouw? Deze kandidaten zetten in op het laatste.

Wat veel vooral jonge inwoners van onze gemeente raakt is het gebrek aan betaalbare woningen. Wat kan de provincie doen om de woningcrisis aan te pakken? De provincie bepaalt de kaders voor sociale woningbouw in gemeenten, of betaalbare middenhuur. Ook dat is een politieke keuze. Het maakt uit of de provincie zegt dat dertig procent of dat de helft van alle woningen sociale woningbouw moet zijn. Tresfon: “Ik kies voor een betaalbare woning voor een leraar, en niet voor een nieuwbouwwijk waar 5 ton de norm is”.

Stemmen doet er toe

Als het aan deze kandidaten ligt zet de provincie in op leefbaar en sociaal. Maar het gaat er om wat u wilt. “Ga dus stemmen, het doet er toe” aldus Van Vliet en Tresfon.