GroenLinks is blij met de vaststelling van de Woonvisie. Tijdens de raadsvergadering benadrukte raadslid Henk Knoester welke aspecten voor GroenLinks het meest belangrijk zijn; zorgwoningen, levensloopbestendige woningen, voldoende sociale woningbouw en ruimte voor woningen voor starters en éénpersoonshuishoudens. Daarnaast pleitte Knoester voor een sterke focus op duurzaamheid bij de uitvoering van de Woonvisie; juist daar kan het duurzame verschil gemaakt worden. De antwoorden van de wethouder stelde op dat punt gerust. De fractie  is meer dan tevreden met het werk van wethouder Kist, dat geleid heeft tot deze solide visie voor de toekomst van Leidschendam-Voorburg.

Minder tevreden is GroenLinks met de rol van het COA in het intrekken van de voorgenomen realisatie van een asielzoekerscentrum op Schakenbosch. Fractievoorzitter Jeroen van Rossum sprak uit dat er zonder hoge nood natuurlijk geen asielzoekerscentrum hoeft te komen, maar hekelde de rol van COA en Rijk in het proces. "Staatssecretaris Dijkhoff vroeg dappere bestuurders en dappere raadsleden. Die kreeg hij, en vervolgens ligt de overeenkomst bij het COA stof te vangen en wordt de gemeente weinig serieus genomen." GroenLinks vreest er ook voor dat de landelijke afbouw van opvanglocaties voorbarig en onverstandig zal blijken, wanneer de Turkije-deal onder druk komt te staan in de nabije toekomst.