GroenLinks is erg blij met de voordracht van de vertrouwenscommissie. We hebben er vertrouwen in dat Klaas Tigelaar in Leidschendam-Voorburg met zijn energieke, verbindende karakter en krachtige, maar warme uitstraling veel moois kan komen brengen als burgervader, boegbeeld en bestuurder.

Ook blij is GroenLinks met de aangenomen motie waarin verschillende fracties het College op hebben gedragen in gesprek te treden met de verschillende wijkverenigingen en toe te werken naar een visie op de rol van deze en andere vrijwilligersverenigingen in ons Sociaal Domein. Juist omdat de wijkverenigingen een cruciale rol vervullen in de bestrijding van sociaal isolement, is het goed als er een duidelijk, politiek signaal wordt afgegeven om de waarde van deze verenigingen te erkennen, ondersteunen en versterken.

Het speelruimteplan – waarvoor wethouder Stemerdink terecht veel complimenten heeft gekregen, mede dankzij de praktische aanpak waarin kinderen als echte experts hun inspraak konden doen – heeft GroenLinks ook gesteund, maar pas na het kraken van een belangrijke kritische noot: de plek van vergroening van schoolpleinen in het plan. GroenLinks diende eerder een motie in om dat mogelijk te maken, maar daar was nog onvoldoende actie geweest. In de raadsvergadering heeft de wethouder ons gerust gesteld: de urgentie van de groene schoolpleinen is nu ook in het College geland.