In de gemeenteraadsvergadering van 7 maart ging het voornamelijk over het milieu en groen in onze gemeente. Met name de Provincie Zuid-Holland kreeg het flink te verduren. De provincie heeft in het verleden overeenkomsten gesloten en toezeggingen gedaan over geluidswallen en geluidsschermen in het gebied van Vlietland. Tot nu toe is er nog niets van terecht gekomen. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg is daar zeer ontstemd over en eist maatregelen. De raad heeft het college opgeroepen er iets aan te doen. Er zijn twee moties unaniem aangenomen. Eén motie vraagt het college van BenW om volledige nakoming te verlangen van de contractuele verplichtingen van de provincie. De fractie van GroenLinks vindt dit eigenlijk nog te netjes en roept op tot actie, bijvoorbeeld het bezetten van het kantoor van de Commissaris van de Koning.

De tweede motie heeft tot strekking dat de gemeente weer meer zeggenschap krijgt over het groen in het buitengebied. Door een wetswijziging van de Boswet naar de Wet Natuurbescherming is dat per 1 januari 2017 minder geworden.

In de raadsvergadering is de nieuwe D66-wethouder Lia de Ridder geïnstalleerd. Zij is unaniem verkozen. Van harte gefeliciteerd Lia. We vertrouwen op een goede samenwerking.