Het college doet al genoeg, teveel haast is ook niet goed, zo klonk van de kant van de coalitiepartijen en de motie werd weggestemd. Wel beloofde wethouder Veller om met een plan van aanpak in november te komen. Grote vraag blijft natuurlijk wanneer er dan concrete maatregelen volgen op dat plan.

Gelukkig werd een motie van het CDA en ons raadslid Iris Feld om studenten ook mee te laten delen in de Energietoeslag wel met algemene stemmen aangenomen. Inmiddels heeft het kabinet de steunmaatregelen bekend gemaakt waardoor ieder huishouden de komende twee maanden 190 euro krijgt om de hoge energieprijzen op te vangen. En vanaf januari geldt er dan een prijsplafond voor gas en elektriciteit, misschien wel ‘voor zolang dat nodig is’. Het is een royale regeling die nog verder gaat dan eerst werd gedacht.

Zijn daarmee de problemen opgelost? Nee zeker niet, de enorme energieprijzen brengen nog steeds veel mensen in de problemen. Zo is er nog geen oplossing of duidelijkheid voor mensen die afhankelijk zijn van blokverwarming. Er zijn gezinnen die te maken hebben met chronische ziekte en daardoor een veel hogere energierekening hebben dan gemiddeld.

Omroep West kwam na rondvraag bij gemeenten tot de ontdekking dat bijna 15.000 huishoudens in de regio hun energietoeslag nog niet hebben aangevraagd. Voor veel mensen is het een te grote hindernis om digitaal een vragenlijst en een aanvraag in te dienen waardoor ze zeker 1300 euro mislopen. Hoe kunnen we deze mensen bereiken is de vraag…

En dan zijn er nog de verschillen tussen gemeenten. In de meeste gemeenten – zoals in Leidschendam-Voorburg -  hebben mensen die minder dan 120 procent van het sociaal minimum verdienen recht op de energietoeslag. Maar Gouda, Den Haag en Rijswijk zitten daar iets boven, zij hanteren als grens 130 procent.

Wij blijven ons inzetten om het college erop te wijzen om aan deze verschillen en onzekerheden een einde te maken. Zo snel mogelijk, zodat mensen in onze gemeente op een fatsoenlijke, menswaardige manier de aanstaande winter doorkomen.